Wednesday, April 12, 2006

Mancis Tok Batin



Heran betul Yeop. Kenapa dikampong Lata Ulu tu laku betul mancis. Kata Ah Seng, tokei kedai tu, hari-hari mancis abih berkarton-karton. Jadi minggu lalu Yeop pun pegiler ke Kampong tu untuk bertanya kabar dari Tok Batin Sekilau.

"Arhh Yiop. Ape kaber kome? Lame dok napok napok." Tok Batin menyambut Yeop. Dia ni dah tua dah. Tapi mengaku masih muda.

"Sihat Tok. Ni ler Tok. Orang kampong Tok ni makan mancis ke? Kabarnya hari-hari sampai berkarton-karton abih dibeli." Yeop jawab dan menyoal.

"Ehh. Syapa pulak lapor kat kome?" Dia terkejut.

"Ah Seng ler. Hari tu Yeop nak beli mancis. Dia kata tak leh jual kerana orang kampong Lata Ulu dah tempah semua. Buat apa Tok?" jawab Yeop.

Tok Batin terdiam. Dia macam tak mau jawab je. Tapi lama kelamaan dia pun buka mulut. "Ni Yeop, rahsyia kami."

"Hah, rahsia apa Tok." aku terkejut.

"Bebenornye Yeop, kami dah cipta alat lampu baru. Dok usyah guna lagi karan dari Tenaga Nasional. Cuma kami cari mentol-mentol lama yang dah rosak. Guna mancis, hah dapat ler cahaya." Dia jawab selamba.

"Hai." Yeop mula timbul keinginan nak tau selanjutnya. Kebetulan Yeop pun sedang eksperimen buat minyak kereta dari minyak buah jarak.

"Ggini Yeop tapi Yeop jangan cerita syapa-syapa sebelum cukup syeminggu syelepasy Yeop tengok. Pasal takut jin yang menjaga lampu tu marah." Pesan Tok Batin.

"OK, Tok saya janji."

Dan kerana ini dah lebih seminggu maka Yeop pun nak kongsi samalah dengan deme apa yang Yeop lihat. Sungguh canggih dan pandai Tok Batin Sekilau ni. Cahayanya terang benderang. Cuma banyak pakai mancis je. Jadi buat ketika ini kosnya tinggi sikit ler. Cuba teliti:



Tapi janji jangan tiru cipataan ni ye!!

13 comments:

dr in the house said...

Thomas Edison will roll in his grave if he knew that the OA of malaysia has beaten him in his own invention!

bergen said...

Are they really as stupid as you potray them here? This is a joke, right? It's a cruel one, but it's a joke nonetheless.

MAMARISYIA said...

muahahahaha...kiranya tok batin ngan kaum2nya memang kreatif habis la ni...Saya berjanji Yeop takkan meniru ciptaan Tok Batin ni!!

Ku Keng said...

Yeop, ada lagu "Anak Kecil Bermain Api" yang dipopulerkan oleh BTN. Agaknya Tok Batin yang karang tak?

Ku Keng said...

Yeop, Pak Malau pakai damar aje.

loppiess said...

minat dgn "cipataan" baru ni..:))

Anonymous said...

saya suka baca blog abang.

nice sungguh bahasa perak yer :)

saya orang pahang, duduk di melaka dan lahir di london.

berbahasa tak tentu arah, hidup saya :)

tp sekarang sedang bercinta dengan orang perak, orang batu gajah.

orang perak rocks !

marissa

NBB said...

cayalah tok batin. mesti tnb rugi giler giler punya lah...hehehe

Yeop-Harley said...

DITH:The better our deeds and faith the lesser we will roll. :))

Bergen:They look dumb, but really De Bono would be proud of them.

Mamarisya:Ajak ler bikers ke sana. Seronok.

Ayah Keng:Jangan cerita sesiapa.

Ayah Keng lagi:Tapi damar tu bahaya. Bagitau Pak Malau.

Lopr:Jangan tiru ya.

Anon / Marissa:Orang Perak keturunan Iskandar Zulkarnain. Jangan main-main yu!

Nurul:Tak kanlah dua tiga kampung buat begini sampai menjadi rugi!

Anonymous said...

Very nice site! Vallejo+tooth+whitening Jellyfish penis sting Texas running club orange county rhinoplasty Affiliate marketing ezine spas saunas piscines Kienzle uhren patent 147023 Tulsa oklahoma toyota dealer Teen lingerie model Bentley microstation rapidshare Learn to play craps search consolidation debt florida miami Roof rack cover ohashi touch facelift video

Anonymous said...

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! »

Anonymous said...

Enjoyed a lot! »

Anonymous said...

Looking for information and found it at this great site... Lg washers problems Dvd recorder car Gateway dvd recorder and player Drug depression zoloft Best+college+scholarship Moving overseas services Headphones ath-a900 External uses of accounting definition 25s 3fkeywords 3darthritis pain relief The maker and about the lamborghini sport betting Baccarat student baccarat Zoloft smile dvds design a kitchen cabinet Colorado lowest mortgage rate399277 Mpio key ring mp3 player http://www.webmaster-affiliate-program-4.info Pda software asthma