Tuesday, January 31, 2006

kenik

Hah, sekarang heboh pasa cerita ikan terkenik di dunia. Yeop dah lama dah tau pasal ikan kenik ni. Bukannye nok cakap besor, tapi dengor le dulu cerite Yeop ni.

Dulu masa Yeop ronda-ronda di Ulu Perak, tersesat jalan dan masuk kampung orang bunian, dan yang peliknya semua penduduknye kenik. Jangan tanye ler macam mana Yeop nampok, masa tu Yeop nampok ler deme tu.

Jadi pasa Yeop lapor bebenor, maka Yeop singgah le di warong tepi jalan tu dan order ler ikang bakor. Tuan kedai tanye - dok nampok tuan nyer tapi dengor suara je, maklumler mereka kenik, "Nok berape ekor?" Spontan Yeop jawab, "Hor bagi ler empat ekor!"

Kejap lagi dihidang ler dalam daun getah, bau ada tapi tak nampok pun. Yeop tak mau buat malu, ambik dan sumbat ler lam mulut. Rase tu ada ler sikit tapi bila kunyah macam tak dok ape ape pun. Bila tanya "Berape?", tuan kedai jawap, "RM200", terduduk Yeop. "Hai kenape mahai sangat?" Jawapnye, "Ikan spesel tuan, rare species!" Rupe-rupenye ikan tu , har, ni diye:





The smallest animal with a backbone known to science, a fish from the carp family, has been discovered in the peat swamps of Indonesia. Females grow no bigger than 7.9mm (0.31in) and the male measures up to 10.3mm.

Biologists discovered the fish during an expedition to explore remote forest swamps on the Indonesian island of Sumatra, where the peat water is a hundred times more acidic than rainwater.

Scientists had thought that little if anything could survive in such peat swamps but have been astonished to discover several species of small fish including the latest specimen, named Paedocypris progenetica.

Aiik, lupe pulak nak ucap SELAMAT MENYAMBUT TAHUN HIJRAH 1427.

14 comments:

Mc_Kay said...

Yeop, sampai hati tak hantar kat teman sikit. Teman tengah mengidam ikan bakar ni.

Anonymous said...

Yeop,

Ikan tu kalau berkawan dgn ikan patin di Batu Gajah, besor le dia....

Ambo.

Gari said...

Yeop,

Ini ikan sekilau ke? Cerita Yeop tentang kampung bunian di Perak tu pernah saya dengar dulu. Ada orang kerja jabatan survey sesat dalam hutan, dan bertembung dengan orang-orang yang berpakaian macam zaman Hang Tuah je. Alkisah.

kecik @ Arjunna said...

Hai Yeop, kome pun pandai berblog jugok. Hah lain kali teman buat kenduri jamu wajik dan gulai udang Telok Intan. Senang-senang masa berpreh-preh singgah le kampung teman, boleh ambik petai.

Nin pasai ikan kenik ni kome pegheli teman ke?

Anonymous said...

Encik Yeop,

Saya adalah wakil kepada Jabatan Perhilitan, bahagaian Hulu Perak. Tuan akan dicaj bersubahat atau telah melakukan kesalahan dibawah "Akta Kawalan Spesie-spesie Perlindungan 2006", kerana membunuh atau memusnahkan perkara-perkara yang disenaraikan dibawah perlindungan.

Yang dimaksudkan adalah anda, Encik Yeop telah makan ikan Paedocypris Progenetica atau yang kami panggil 'Ikan Cekiding', tanpa izin Tok Batin, permit atau AP. Harap hubungi kami untuk didenda dan dikenakan hukuman ketuk ketampi berpakaian penuh.

Yang Menjalankan Tugas,

Tok Batin Seman anak Rebung
Pos Hulu Perak.

p.s. Bila datang bawak rokok Benson Light sekaton dan lighter Aladin sedozen.

sya said...

Hi Yeop tima kasih sebab melawat kak sya. Agaknya kita pernah lawat tempat yg sama kot? masa kekecik dulu pun kak sya pernah pergi kat kedai bunian yg kenit tuh tapi tak ler mengorder makanan sebab dah tanya reganya.. bila tau mahal amat.. tak ler jadi mengorder.. :)

Yeop-Harley said...

Kak Sya,
ada orang kenik tu merungut. Ada pompun datang, katanya, membelek-belek ikan sampai jadi lumai, tapi tak order pun. Nasib baik ikan tu dia boleh buat pekasam. Ni ada seguri dia pesan suruh antar kak kakak.

Mc_Kay said...

Amboi, kat Kak Sya cepat jawab. Yang saya punye pemintaan dok layan-layan pun! Nanti saya bersalin anak meleleh air liyor.

NBB said...

keciknya ikan tu. agaknya kalau makan, terselit celah gigi teman aje kot..

dr in the house said...

Yeop,

Kenik ke Kenit? Maaflah kalau tu bahasa org Perak. :))

Memang ajaib sungguh ikan tu ye tapi ajaib lagi harganya! Tulah manusia, pandai letak harga sahaja tapi tidak mahu memikir tentang Pencipta ikan ajaib itu!

loppiess said...

ikan kecik tu ialah ikan bilis..apa nak heran yeop.

bunga rampai said...

Salam Maal Hijrah yeop.
Bawa motor Harley Davidson?
Nak tumpang pi pancing-pancing ikan :)

Yeop-Harley said...

Ambo: Kalau dia beranak jadi ikan patin kenik.
Gari: Jangan cerita kat orang lokasi kampung tu. Rahsia.
Kecik: Ya lah dulu teman tanya kome tak mau ajar, jadi teman belajor sendiri. Jadi juga.
Tok Batin: Mari berkira le. Nak dua katon rokok pun boleh.
Mc Kay:
OK OK akan teman hantarkan untuk hilangkan kempunan.
NBB: Nanti teman antarkan sekilo untuk buat lauk.
Puan Dr. Dalam kamus dieja 'kenik'
Lope: Bukan heran Lope tapi pelek. Kena pakai teropong bila nak lihat.
Cik Rampai: Salam kembali. Nak ikut mancing boleh tapi kena bawa helmet sendiri kerana teman banyak kutu.

AnakMalaya said...

aku musykil sikit le.. kalau jumpa ikan tu kat indonesia, nape diorang tak bagi je nama indon untuk ikan tu eh? kena ke bagi nama yang tak tersebut dek lidah tu? ish..